Majowie (Maya) – cywilizacja Majów

Tzeltal Maya Selva Lacandona
Dziewczynka Maya z narodu Tzeltal (fot: P.A. Trześniowski 2024)
Mezoameryka, Majowie, Maya, cywilizacja Majów, archeologia, antropologia, kultura, historia, epigrafika, matematyka, astronomia, archeoastronomia, architektura, historia
Jadeit Calakmul, Yuknoom Ch'een II Wielki
Jadeitowa maska Yuknoom Ch’eena II Wielkiego z Calakmul, boskiego władcy państwa Uxte’tuun, imperatora dynastii Węża (Kaanul). Ekspozycja Museo Baulaerte de Campeche (fot: P.A. Trześniowski 2021)

Majowie (Maya) – prekolumbijska cywilizacja, która kilkakrotnie rozkwitała i gasła w Ameryce Środkowej na przestrzeni około 3 tys. lat na obszarze kulturowym zwanym przez archeologów Mezoameryką. Pozostałości cywilizacji Majów znajdujemy na terenach dzisiejszych państw: Meksyk, Belize, Gwatemala, Salwador, Honduras i Nikaragua.

Majowie na terenie prekolumbijskiej i obecnej Mezoameryki
Mapa Mezoameryki (ryc. P.A. Trześniowski)

Świt cywilizacji Majów

Świt cywilizacji Majów miał miejsce około 1200 p.n.e. Z tego czasu znajdujemy najstarsze ślady kultu w jaskiniach, zaś archaiczne kultury zbieracko-łowieckie zaczęły zmieniać tryb życia na osiadły, przerzucając się trwale na rolnictwo. Nie oznacza to początku rolnictwa, bo kukurydzę na tych terenach udomowiono już około 3000 p.n.e. [na wybrzeżu Pacyfiku w Gwatemali znaleziono ślady uprawy kukurydzy datowane na 4700 p.n.e. – Lohse 2020:17 in: Ardren & Hutson, 2020, The Maya World, Routledge]. To początki osiadłego trybu życia, po którym przetrwały ślady w postaci architektury oraz ceramiki.

Jaskinia Chechem Ha w dystrykcie Cayo w Belize (P.A. Trześniowski 2016)

Najstarsze stanowiska z tego okresu leżą na terenie dzisiejszego Belize. To np. Blackmann Eddy, gdzie w centrum założenia znajduje się czultun – podziemna komora, jako lokalna axis mundi całego założenia. To dowód na centralną rolę jaskiń w kosmologii Majów od najdawniejszych czasów podobnie, jak pochodzące z tego samego okresy ślady rytuałów w jaskini Chechem Ha.

Aguada Fenix
Aguada Fénix – największa konstrukcja wybudowana kiedykolwiek przez Majów (1413 m długości) pochodzi z końca epoki wczesnopreklasycznej (2000-1000 p.n.e.) i została wzniesiona przez społeczność o wędrownym trybie życia (©Alfonsobouchot na licencji CC BY-SA 4.0)

Niektóre społeczności, jak Aguada Fenix z Tabasco, mimo wznoszenia gigantycznej architektury nadal prowadziły nomadyczny tryb życia. Zarówno wcześniej, jak później, w charakterze naczyń używano tykw [najstarsza ceramika Mezoameryki, a konkretnie naczynia tecomate fazy Barra naśladowały kształtem tykwy], których w zapisie archeologicznym nie widać podobnie jak konstrukcji z materiałów nietrwałych. Trudno zatem określić kiedy dokładnie Majowie z łowców-zbieraczy stali się rolnikami. Pod względem architektury trwałej mieli oni jednak tysiąclecie poślizgu w stosunku do innych części Mezoameryki.

Pierwsze miasta Majów

Około 1000 r. p.n.e. pojawiła się ceramika i pierwsze miasta Majów z monumentalną architekturą, jak Holmul w depertamencie Peten na terenie dzisiejszej Gwatemali (architektoniczny układ MFC) czy Aguada Fenix w obecnym stanie Tabasco w Meksyku (układ architektoniczny MFU). Wspólnym elementem obu tych układów architektury Mezoameryki były grupy E, służące do strojenia 260-dniowego kalendarza, wspólnego dla prekolumbijskich cywilizacji Mezoameryki oraz symbol kwinkunksu.

ceibal kwinkunks ofiara zakładzinowa dedicatory cache 160
Ofiara zakładzinowa z Ceibal, Peten, Gwatemala. Pochodzący z fazy Real 3 cache 160, odkryty w strukturze Xa’an – zielone kamienie ułożone w formę kwinkunksu. Ekspozycja MUNAG, Antigua Guatemala. Uważa się, że zielone kamienie uformowane na kształt toporków wotywnych (ang: celt) symbolizowały kaczany kukurydzy (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Wkrótce na Nizinach Majów rozprzestrzeniły się wyodrębione grupy E, a następnie boiska do pitz (pok-ta-pok), jako nośniki nowych wartości kulturowych i świadectwa kulturowej przynależności. Na ich osiach centralnych znajdujemy ofiary zakładzinowe z symbolami kwinkunsu – panmezoamerykańskiego symbolu odzwierciedlającego cztery strony świata i axis mundi – centralnego punktu kosmologicznego układu współrzędnych Mezoameryki. Ośrodki z nową architekturą rozkwitły wokół Nakbe w Niecce Mirador-Calakmul czy wokół Komchen i Yaxuna na dalekiej północy Jukatanu.

Nakbe El Mirador La Danta piramida Peten Gwatemala
Piramida triadyczna La Danta w El Mirador obserwowana ze szczytu piramidy triadycznej I w Nakbe (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Około 400 p.n.e. doszło do przemiany kulturowej, reprezentowanej przez kolejną wielką eksplozję architektoniczną – piramidy triadyczne. Przejęły one rytualną funkcję grup E w wielu różnych ośrodkach, zasłaniając ich horyzont wschodni (tzw. przesunięcie triadyczne). Największe piramidy triadyczne zbudowano w Niecce Mirador-Calakmul: w El Mirador, Nakbe, El Tintal, Yaxnohcah, Balamnal, El Guiro (Wakna) oraz poza nią: w Cerro Maya (Cerros) na wybrzeżu Morza Karaibskiego, w Ichkabal na południu meksykańskiego stanu Quintana Roo i w Yaxuna na północy półwyspu Jukatan. Zasięg preklasycznej architektury triadycznej kojarzony jest z ideą tzw. Pierwszego Imperium.

Majowie – pismo, astronomia i matematyka

komkom waza epigrafika maya majów
Rozwinięcie kerrowskie pucharu Komkom ze stanowiska Baking pot w Belize. Odkopane w 2015 roku fragmenty naczynia stanowią jeden z najwspanialszych zabytków piśmiennictwa Majów i Mezoameryki (ryc: Christophe Helmke)

Majowie (Maya) byli jedną z tych cywilizacji, które zupełnie niezależnie wynalazły cyfrę zero w pozycyjnym zapisie liczbowym oraz pismo, choć najstarsze ślady jednego i drugiego prowadzą do zespołu kultur olmeckich (obecnie uważa się, że nie było Olmeków jako spójnej cywilizacji albo grupy etnicznej).

Hieroglify Majów

stela 26 uaxactun
Stela 26 z Yaxactun, wyświęcona dnia 9.0.10.0.0 7 Ahau 3 Yaxsihoom (19 X 445 n.e. zgondnie z korelacją 584285) przez władcę o imieniu Baah Te’ K’ihnich. Ekspozycja MUANE, Ciudad de Guatemala (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Pismo Majów jest logograficzne. Poszczególne znaki przedstawiają pełne pojęcia, jednak są odczytywane również fonetycznie. W miarę rozwoju pisma do logogramów dodano sylaby, ułatwiające jako prefiksy odczytywanie podobnych do siebie symboli, albo, jako sufiksy modyfikujące ich brzmienie. Logograficzne pismo Majów jest uznawane za jedno z najbardziej skomplikowanych na Ziemi (vide: epigrafika Majów).

stela C quirigua gwatemala izabal guatemala kahk tiliw chan yopaat
Stela C z Quirigua (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Pismo Majów zachowało się głównie na kamiennych stelach i ołtarzach, na ceramice i nielicznych zachowanych kodeksach (księgach w formie harmonijek z papieru z kory drzewnej). Niestety, do naszych czasów zachowały się tylko cztery kodeksy Majów: Kodeks Drezdeński, Paryski, Madrycki i Meksykański. Większość znalazła się w Europie, przemycona jako łupy wojenne. Pozostałe księgi spalono na życzenie franciszkańskiego biskupa Meridy. Rozszyfrowywaniem pisma Majów zajmuje się epigrafika Majów.

quirigua altair altar ołtarz q gwatemala guatemala ruiny maya majów izabal
Ołtarz Q z Quirigua przedstawiający K’ahk’ Tiliw Chan Yopaata wewnątrz symbolizującego świętą jaskinię symbolu (ang: quatterfoil), który określamy wstępnie jako czteroliść (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Archeoastronomia i matematyka

Na stronach Kodeksu Drezdeńskiego zachowały się dokładne tablice ruchów Wenus czy Księżyca – świadectwo zaawansowanej wiedzy astronomicznej Majów, będącej wynikiem trwających długie stulecia obserwacji. Na ich podstawie można było przewidywać również zaćmienia Słońca i Księżyca. Do zapisu tych obserwacji niezbędny był zaawansowany system liczbowy, umożliwiający rejestrację odległych dat i precyzyjne obliczenia na nich. W pozycyjnym zapisie liczbowym niezbędne było zero, reprezentowane przez muszlę spondylusa.

system liczbowy maya majów
System liczbowy Majów – przykład jednej z najstarszych dat w Długiej Rachubie, znanej ze stanowiska archeologicznego Chiapa de Corzo (Chiapas, Meksyk)

Majowie i szlaki handlowe Mezoameryki

kakao owoce
Owoce kakaowca, Belize (fot: P.A. Trześniowski 2021)

Kakao to słowo, które zapożyczyliśmy od Majów… W kulturze Majów stanowiły walutę, która pomagała w handlu, jaki Majowie uprawiali na bardzo długie dystanse, wzdłuż i wszerz całej Mezoameryki. Panmezoamerykańskie szlaki handlowe prowadziły przez tereny Majów wzdłuż wybrzeży Morza Karaibskiego do Zatoki Meksykańskiej i ciekami wodnymi w głębi kontynentu, jak Rio Escondido nieopodal Dzibanche (Quintana Roo, Meksyk), Rio Azul (Peten, Gwatemala) czy Bajo el Laberinto między Yaxnohcah a Calakmul (Campeche, Meksyk).

Chechem Ha jaskinia cave cueva Belize Cayo Mopan jadeit
Jadeit pozostawiony jako depozyt ofiarny w jaskini Chechem Ha w Cayo, Belize (fot: P.A. Trześniowski 2016)

Transportowano przede wszystkim sól z północy Jukatanu – substancję niezbędną do przetrwania wielkich miast Majów położonych w podzwrotnikowych lasach dzisiejszego Peten. Inne ważne towary to jadeit i inne zielone kamienie, które zastępowały Majom, Zapotekom i kulturom olmeckim złoto, obsydian – szkło wulkaniczne, które służyło jako ostrza do broni, zastępując metal, muszle służące do wyrabiania instrumentów muzycznych i drogocenne pióra kwezali, w które przystrajali się władcy Majów.

Majowie a wizja żyjącego wszechświata

rio frio cave belize jaskinia kosmologia majów
Jaskinia Rio Frio w zachodnim Belize (fot: P.A. Trześniowski 2018)

Majowie (Maya) uważali i nadal uważają teren, na którym mieszkają za żywy, a góry i jaskinie za święte [Termin 'ożywiony’, jako tłumaczenie angielskiego 'animated’, co tam oznacza 'wyposażony w ducha’, pasuje mi bardziej do czegoś, co wcześniej było martwe, dlatego preferuję sformułowania: 'żyjący’ i 'żywy’]. Wszelkie otwory w ziemi, jak i jaskinie i cenoty (jaskinie zalane przez wodę), jako otwory w żywej tkance ziemi, były dla Majów portalami w zaświaty.

Chechem Ha jaskinia cave cueva Belize Cayo Mopan
Macica Ziemi – wyrzeźbiony przez wodę korytarz jaskini Chechem Ha w Belize (fot: P.A. Trześniowski 2016)

Do dziś w językach Majów nie ma słów takich jak natura i religia – wszystko było ze sobą powiązane w jeden wielowymiarowy kosmologiczny splot tkanek uniwersum. Słowo meyah oznaczające w języku maaya pracę / dzieło, jak praca w polu czy sprzątanie domu, oznacza równocześnie odprawianie przez Majów rytuałów.

majowie maya quiche k'iche' chichicastenango gwatemala guatemala wyżyny majów highlands etnologia ceremonie
Ceremonia Majów z narodu K’iche (Quiche) na Plaza Baktun w Chichicastenango, Gwatemala, Wyżyny Majów (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Żyjący krajobraz odwzierciedlano w architekturze Majów: piramidy były świętymi górami stworzenia, wybudowane przecież z materiału wydobytego z podziemi, zaś świątynie na ich szczytach pełniły role jaskiń znajdujących się we wnętrzach tych świętych gór. Centralna część miasta Majów nazywana była ch’een – jaskinią.

templo I piramida tikal peten gwatemala guatemala
Piramida Templo I w Tikal (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Do jaskiń – świata podmroku odchodzili zmarli, aby, podobnie jak Słońce i kukurydza, ponownie się narodzić. Synonimem śmierci było m.in. sformułowanie och ha’ – wszedł w wodę, ponieważ lustro wody w zalanych jaskiniach symbolizowało granicę światów. Z jaskiń pochodziło wszelkie życie, zwierzęta, kukurydza, woda i deszcz.

Jaskinie pochodzenia

rio frio cave belize jaskinia kosmologia majów
Jaskinia Rio Frio w zachodnim Belize (fot: P.A. Trześniowski 2018)

Każda społeczność Majów posiadała świętą jaskinię pochodzenia, z której wyszli na świat jej przodkowie. Dawało im to prawo do zamieszkiwania danego terytorium. Miało to wpływ na sens prowadzenia wojen… [o jaskiniach w kosmologii więcej w => Paradygmat jaskiniowy: Rys historyczny i rola jaskiń w kosmologii i świętym krajobrazie Majów].

Wojny Majów

Bonampak mural malowidło room1 north wall
Bitwa między siłami Pa’chan (Yaxchilan), Ak’e (Bonampak) a Sak Tz’i’ (Lacanja Tzeltal). Bonampak, Chiapas, Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Wojny Majów toczyli głównie władcy, arystokracja i kasta wojowników. Ze względu na jaskinie pochodzenia nie miało sensu przemieszczanie ludności i zajmowanie na dłużej wrogich terytoriów. Chodziło o zdobywanie królewskiej krwi, bo jedynie krew władców była na tyle święta, by podobać się bogom. Pojmanych władców i dowódców wojskowych składano zatem w ofierze…

altair 23 ołtarz caracol maya
Ołtarz 23 z Caracol (Góry Maya, Belize), przedstawiający parę jeńców na ołtarzach ofiarnych. Jak widać po częściowo zachowanych ozdobach są to arystokraci z ramionami związanymi na plecach. U jeńca z lewej widać papier z kory drzewnej przewleczony w uchu przez otwór po wydartych jadeitowych ozdobach – początek kolekcjonowania drogocennej krwi… (fot: P.A. Trześniowski 2016)

Z absolutną władzą boskich władców Majów wiązały się również absolutne obowiązki, jak sprowadzanie deszczu. By to uczynić, władca i władczyni musieli złożyć bolesną ofiarę ze swojej własnej krwi. Warto było zatem móc wyręczyć się pojmanymi jeńcami…

Yaxchilan Lintel 24 nadrpoże British Museum
Itzamnaaj Bahlam III k’uhul Pa’chan ajaw i jego żona, pani K’abal Xook w trakcie ofiary z krwi władców. Nadproże 24 ze struktury 23 w Yaxchilan (Usumacinta, Chiapas, Meksyk). W 1882 Alfred P. Maudslay odciął monument i wysłał go do Anglii, gdzie pozostaje po dziś dzień. Ekspozycja British Museum (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Złoty Wiek Majów

templo I piramida tikal peten gwatemala guatemala
Piramida Templo I na Wielkim Placu w Tikal (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Władza boskich władców Majów (k’uhul ahautak) wiąże się z okresem klasycznym (250-909 n.e.). Był to czas kiedy rozpowszechniło się pismo i zapisy kalendaryczne w Długiej Rachubie. W okresie późnoklasycznym (550-830 n.e.) wznoszono najwspanialsze piramidy, choć należy pamiętać, że te najbardziej masywne budowle Majów są pamiątkami po poprzednich epokach, jak środkowopreklasyczna gigantyczna platforma w Aguada Fenix i późnopreklasyczne piramidy triadyczne w El Mirador.

jadeit jasaw chan kawiil tikal jade jewelry
Jasaw Chan K’awiil, boski władca Yax Mutul (Tikal) i jego jadeitowa biżuteria. Ekspozycja MUNAE, Gwatemala (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Złoty Wiek Majów to czas wielowiekowej walki o dominację nad Nizinami Majów, pomiędzy dwiema potęgami: Nowym Porządkiem (Winte’ Naah) z centrum zlokalizowanym w Tikal (Peten, Gwatemala) a dynastią Węża (Kaanul) z kolejnymi stolicami w Dzibanche i Calakmul (południowe Quintana Roo i południowo-wschodnie Campeche, Meksyk). Ważnym reżyserem wielowiekowych zmagań na Nizinach Majów było środkowomeksykańskie Teotihuacan – odległy, ale bardzo wpływowy hegemon Mezoameryki.

Calakmul codex style ceramika kodeksowa
Odrodzenie boga kukurydzy (Hun Nal Ye / Hun Ixim) – puchar w stylu kodeksowym z Calakmul. Ekspozycja Museo Sitio de Calakmul (fot: P.A. Trześniowski 2021)

Majowie – kwestia identyfikacji

Tzeltal Maya Selva Lacandona
Dziewczynki Maya z narodu Tzeltal (fot: P.A. Trześniowski 2024)

W czasach prekolumbijskich większość Majów nie określała siebie Majami. Inskrypcje z okresu klasycznego zapisywane były w klasycznym majańskim (cholan) z lokalnymi wariantami jak np. itza, a na północnych Nizinach Majów w maaya

indian creek maya belize toledo mesoamerica house naah
Domy Majów z narodu Kekchi w Indian Creek w dystrykcie Toledo na południu Belize (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Na terenie Mezoameryki mówi się dziś 31 językami Majów (Traci Ardren & Scott R. Hutson, 2020, The Maya World, Routledge), ale książki podają różną ich liczbę: 29 lub 30. Wszystkie one wywodzą się ze wspólnego pnia – proto-Maya, z którego najwcześniej oddzieliły się maaya t’aan (migracja na północ Jukatanu) i huastecki (migracja do Veracruz w środkowym Meksyku).

Maya Lacandon girl dziewczynka
Pośród Maya z narodu Lacandon tylko mężczyźni noszą długie białe szaty (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Źródła kolonialne również nie określały podbitych ludów jako Maya… Termin ten po konkwiście pojawia się sporadycznie tylko na północnym Jukatanie. Rzeczywiście tamtejsi Majowie nazywali swój świat Mayab i do dziś mówią maaya t’aan – językiem, który w literaturze niezwykle niefortunnie określa się jako jukatecki (Yukateko dla Majów jest określeniem potomków najeźdźców, z bardzo negatywnymi konotacjami sięgającymi konkwisty i czasów, gdy po ogłoszeniu niepodległości Jukatanu i wielkiej insurekcji 1847-1935 Majowie byli sprzedawani jako niewolnicy do pracy w kopalniach).

felippe carillo puerto noj kan chan santa cruz church kościół
Słynny kościół w Noj Kan Santa Cruz (obecnie Felipe Carillo Puerto) wybudowany około 1850 r. siłami jukateckich jeńców w czasie wielkiej insurekcji Majów (kolor écru). Po zdobyciu w 1902 r. przez armię meksykańską, został zamieniony na burdel. Po odzyskaniu miasta przez Majów w 1915 r. zbudowano obok kaplicę (kolor żółty), aby tam złożyć relikwie Mówiącego Krzyża (fot: P.A. Trześniowski 2019)

To od Majów z północy półwyspu Jukatan wzięła swoją nazwę cała grupa narodów [gdyby to Majowie podbili Europę, wszystkich dzisiejszych Europejczyków nazywaliby Hiszpanami albo Francuzami – nie odbiega to daleko od perspektywy jaką niegdyś wyłożyli mi Lakandoni: 1) „Skoro Polska znajduje się za oceanem to czy jest częścią Hiszpanii?„; 2) „Nie, ja wiem, Polska jest dzisiaj częścią imperium niemieckiego” – cytaty dosłowne w tłumaczeniu].

majowie maya quiche k'iche' chichicastenango gwatemala guatemala wyżyny majów highlands etnologia ceremonie
Współczesna ceremonia Majów z narodu K’iche (Quiche) u podnóża kościoła Św. Tomasza w Chichicastenango, Gwatemala, Wyżyny Majów (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Majowie dziś…

Majowie (Maya) przetrwali upadek swej preklasycznej i klasycznej cywilizacji, a następnie konkwistę. Trzydzieści jeden narodów posługujących się własnymi językami – kilka milionów Majów zamieszkuje nadal Mezoamerykę, walcząc, jak ich przodkowie, z codziennymi przeciwnościami losu.

mezoameryka obszar kulturowy majowie maya
Współcześni Majowie nadal dźwigają ciężary jak przed tysiącami lat. Palenque, Chiapas (fot: P.A. Trześniowski 2025)
majowie maya meksyk jukatan yucatan
Dziewczynka z narodu Maya na północy Jukatanu (fot: P.A. Trześniowski 2022)
chichicastenango gwatemala guatemala wyzyny majow majowie k'iche' quiche
Majowie K’iche’ w Chichicastenango, Gwatemala, Wyżyny Majów (fot: P.A. Trześniowski 2024)
Maya cottage dom o tradycyjnej konstrukcji
Dom Majów o tradycyjnej konstrukcji, lecz z użyciem współczesnych materiałów, na północy Jukatanu (fot: P.A. Trześniowski 2021)
majowie maya meksyk jukatan yucatan
Majowie z północy Jukatanu (fot: P.A. Trześniowski 2022)
Maya, Kaminaljuyu, Gwatemala, Guatemala
Współczesne obrzędy Majów na terenie stanowiska archeologicznego Kaminaljuyu, południowa Gwatemala (fot: P.A. Trześniowski 2022)
majowie maya meksyk jukatan yucatan
W wiosce Majów na północy Jukatanu (fot: P.A. Trześniowski 2022)
majowie maya ceremonia chaak chahk chaahk meksyk jukatan etnologia
Współczesna ceremomia cha’chahk odprawiana w pobliżu cenoty na północy Jukatanu (fot: P.A. Trześniowski 2022)
chichicastenango gwatemala guatemala wyzyny majow majowie k'iche' quiche
Majowie z narodu K’iche’ (Quiche) w Chichicastenango, Gwatemala, Wyżyny Majów (fot: P.A. Trześniowski 2024)
mezoameryka kij coa kultura uprawa rolnictwo belize
Uprawa roli za pomocą kija – coa, dystrykt Toledo w południowym Belize (fot: P.A. Trześniowski 2024)

[UWAGA: Artykuł w rozbudowie].

26 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *