Mezoameryka, Ameryka Środkowa, Ameryka Centralna, Meksyk, Belize, Gwatemala, Salwador, Honduras, Nikaragua, geografia, historia, antropologia, kultura, obszar kulturowy
Mezoameryka, zestaw cech wyróżniających obszar kulturowy Mezoameryki
Mezoameryka to obszar kulturowy nie geograficzny, zdefiniowany przez zestaw wspólnych cech, wyróżniających kultury Mezoameryki, sformułowanych przez Paula Kirchoffa w 1943 roku i jego zdaniem, wyodrębniających oraz jednoczących kulturowo ludy zamieszkujące obszary od zachodniej części północnego Meksyku, aż po Zatokę Nicoya w Kostaryce:
• wykorzystanie kijów uprawnych (coa/uictli)
• konstruowanie poletek pod uprawę (chinampas) na terenach położonych nad zbiornikami wodnymi lub wręcz w zbiornikach wodnych,
• uprawa szałwi hiszpańskiej (chia) użytkowanej kulinarnie oraz jako barwnik malarski,
• uprawa maguey – kilku gatunków agawy, z których soku (aguamiel) wytwarza się syropy oraz niskoprocentowe trunki (chich/pulque), zaś z włókien papier i tekstylia,
• uprawa kakao (to słowo pochodzi z języków mixe-zoque),
• uprawa kukurydzy spożywanej z popiołem lub wapnem (nixtamal),
• gliniane ustniki do dmuchawek, kolczyki i biżuteria z gliny,
• obróbka i wykorzystanie obsydianu,
• lusterka z pirytu,
• miedziane narzędzia do wiercenia w kamieniu,
• wykorzystanie sierści królika do dekoracji tkanin,
• broń z ostrzami z krzemienia albo obsydianu (macuáhuitl),
• bawełniane przeszywanice (ichcahuipilli) jako forma pancerza,
• tarcze z dwoma uchwytami (chimalli),
• turbany i sandały na koturnach
• jednoczęściowe stroje wojowników,
• piramidy schodkowe,
• krycie podłóg stiukiem,
• gra w piłkę (pok-ta-pok, pitz, pelota, ulama) z charakterystycznymi boiskami z pierścieniami na ścianach,
• pismo hieroglificzne,
• pozycyjny system zapisu liczb,
• książki w formie „harmonijki” z papieru (kodeksy), roczniki historyczne i mapy,
• system podwójnego kalendarza: solarny rok 365-dniowy (majański haab’), składający się z 18 miesięcy po 20 dni + 5 dni dodatkowych w 19 miesiącu i rok 260-dniowy (majański tzolk’in), składający się z 20 nazw dniu i 13 cyfr, z kombinacjami identycznych dat w obu kalendarzach powtarzającym się w cyklach 52-letnich,
• ceremonie na zakończenie pewnych okresów kalendarza, jak choćby właśnie tych wspomnianych powyżej,
• dni „pechowe” i dni „szczęśliwe”,
• imiona kalendarzowe, nadawane zgodnie z datą narodzin,
• używanie papieru i kauczuku w obrzędach religijnych,
• ofiary z przepiórek,
• specyficzne formy ofiar z ludzi: palenie żywcem i taniec w skórze zdartej z ofiar,
• specyficzne formy samookaleczeń: wykrwawianie języka, płatków usznych, nóg i narządów płciowych,
• rytuał voladores,
• 13 jako święta liczba,
• zbliżony panteon,
• podobna koncepcja kilku poziomów zaświatów i trudnej drogi do nich,
• picie wody, którą obmywany był martwy przodek,
• targowiska z podziałem na asortyment,
• pełnienie przez kupców również roli szpiegów,
• zakony rycerskie (Orłów i Jaguarów),
• wyprawy wojenne w celu zdobycia jeńców na ofiarę bogom
Nie wszystkie spośród cech unifikujących zdaniem Paula Kirchoffa prekolumbijskie kultury Mezoameryki były obecne w cywilizacji Majów, stąd też nie wszystkie z nich powtarzane są przez majanistów. Majaniści wymieniają również kilka cech dodatkowo.
Zestaw dodatkowych cech kulturowych Mezoameryki, który sformułowali majaniści Michael D. Coe (1920-2019) i Stephen D. Houston:
• znajomość ruchów planet, a w szczególności Wenus,
• ideę kosmologicznego cyklu kreacji i destrukcji świata,
• wszechświat zorientowany w czterech kierunkach kardynalnych, z kolorami i bogami przyporządkowanymi każdemu z nich oraz osią w centrum (kwinkunks),
• ofiary z ludzi poprzez dekapitację lub usunięcie serca
© Przemek A. Trześniowski | archeologia.edu.pl
12 komentarzy