Yaxchilan (Pa’ Chan)

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta ruiny majów maya ruins mexico temple templo 33
Świątynia 33 i słynna stela 31 w Yaxchilan, Usumacinta, Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Yaxchilan, Usumacinta, Mezoameryka, Chiapas, archeologia, Niziny Majów, Meksyk

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta ruiny majów maya ruins mexico structure 19
Świątynia 19 – wyjście z labiryntu. Yaxchilan, Chiapas, Meksyk. Wysoki dach i ślady grzebienia charakterystyczne dla stylu architektonicznego Usumacinta
(fot: P.A. Trześniowski 2022)

Yaxchilan to jedno z najbardziej malowniczych stanowisk archeologicznych Majów. Położone w prawie zamkniętym w formie podkowy zakolu rzeki Usumacinta, której rwące wody otaczają miasto niemal ze wszystkich stron, zdaje się wyrastać na wyspie. Podobnie jak w Palenque, nie ma tu wielkich piramid – co jest charakterystycznym sposobem zabudowy w stylu architektonicznym Usumacinta.

Jest za to kilka akropoli skonstruowanych przy wykorzystaniu naturalnych nierówności terenu. Niektóre spośród świątyń położone są dzięki temu dość wysoko w stosunku do głównego placu Yaxchilan, nadając miastu wielopoziomowy charakter. Najwyżej z nich położona to świątynia 33, pod którą znajduje się grobowiec niezidentyfikowanego władcy.

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta panel glyphs glify mexico maya
Nadproże 14 z Yaxchilan, Chiapas, Meksyk, znajdujące się północno-zachodnim wejściu do struktury 20. Prezentuje rytuał przywołania węża Muwaan Chanal Chak Bay Kaan w dniu 9.15.10.0.1 4 Imix 4 Mol (2 VII 741 n.e.) w wykonaniu pani Ix Chak Joloom i jej brata, sahala Chak Joloom. Z paszczy magicznego węża wyłania się Yaxun Bahlam IV – przyszły władca Yaxchilan (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Yaxchilan, które oglądamy to późnoklasyczne miasto. Większość budowli pochodzi z końca panowania Itzamnaaj Bahlam III (681-742 n.e.), wojowniczego władcy nazywanego Wielkim oraz jednego z jego synów Yaxun Bahlam IV (752-768 n.e.), którego matka mogła być siostrą lub córką Yuknoom Took’ K’awiil, boskiego władcy Węża z Calakmul. W odróżnieniu od innych wężowych księżniczek z dynastii Kaanul, jako trzecia żona musiała jednak pełnić poślednią rolę na dworze. Za życia męża nie była ani razu wymieniona w inskrypcjach, zaś pani Ix K’abal Xook pozostała kluczową postacią Yaxchilan długo po śmierci Itzamnaaj Bahlam III. W oczy – na pierwszy rzut oka –rzucają się liczne, zdobiące wysokie dachy świątyń, grzebienie. Cecha charakterystyczna stylu architektonicznego Usumacinta, podobnie jak w Palenque, Bonampak, Lacanja, Plan de Ayutla czy Piedras Negras…

Zagmatwana historia odkrycia Yaxchilan

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta panel glyphs glify mexico maya
Lekko zerodowane nadproże 13 z centralnego wejścia do struktury 20 na centralnym placu Yaxchilan, Chiapas, Meksyk (Maudslay znalazł je niszczejące na ziemi). Przedstawia Yaxun Bahlam IV, boskiego władcę Pa’ Chan (Yaxchilan) oraz jego żonę Ix Chak Joloom w trakcie rytuału inwokacji w dniu  9.16.0.14.5 1 Chikchan 13 Pop (15 II 752). Z paszczy przywołanego węża wyłania się ich syn, przyszły boski władca Yaxchilan Itzamnaaj Bahlam IV (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Jako pierwszy z odkrywców do Yaxchilan dotarł w 1833 r. Juan Galindo, znany z odkryć w Palenque. Galindo wspomniał o Yaxchilan w raporcie dla Królewskiego Towarzystwa Geograficznego (Royal Geographical Society) w Londynie. W 1881. r ruiny wizytował Edwin Rockstoh z Colegio Nacional de Guatemala. W 1882 r. do Yaxchilan dotarł Alfred P. Maudslay, który nazwał to stanowisko Menche i wysłał stąd kilka pięknych paneli do South Kensington Museum. Słynne panele z Yaxchilan można podziwiać obecnie w British Museum w Londynie. W dwa dni po Maudslayu do Yaxchilan dotarł Claude-Joseph le Desire Charnay, kóry nazwał ruiny Ville Lorillard, od nazwiska swego sponsora, jednak i ta nazwa się nie przyjęła. Współczesną nazwę Yaxchilan nadał ruinom austriacki eksplorator Teobert Maler, który dokumentował stanowisko w latach 1897-1900.

Teobert Maler po raz pierwszy pojawił się w Yaxchilan 14 i 15 VII 1895 r., nie miał wtedy jednak środków na dokumentowanie ruin. Do Yaxchilan powrócił 30 VI 1897 r. Z odległego o jakieś 13 km Anaite płynął wtedy łodzią przez półtora dnia. Obozował strukturze 19, zwanej dziś Labiryntem, a prócz obszernej dokumentacji ówczesnego stanu ruin, wykonanej dla Peabody Museum Uniwersytetu Harvarda, dokonał ważnej obserwacji z perspektywy paradygmatu centralnej roli jaskiń w kosmologii Majów, jaki ukształtował się w archeologii Majów dopiero ponad sto lat później…

Stela z majańskich zaświatów

Natknąłem się na podobne stalaktyty przed innymi budynkami, co nasuwa przypuszczenie, że w pobliżu Yaxchilan musi być niemała jaskinia, skąd starożytni pozyskiwali swoje monumenty – Teobert Maler (1903:158)

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta ruiny majów maya ruins mexico temple templo 33
Świątynia 33 i słynna stela 31 opisana przez Teoberto Malera. Yaxchilan, Chiapas, Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Jedną z najsłynniejszych budowli w Yaxchilan jest świątynia 33 z wyjątkową w swoim rodzaju stelą 31, wykonaną ze speleotemu. Wykorzystywanie elementów wyniesionych z jaskiń – majańskich portali w zaświaty, wiąże w oczywisty sposób architekturę dworską i świątynną z innymi planami egzystencji. Jest to dość często spotykane w architekturze Majów. W samym Yaxchilan speleotemy znaleźć można jeszcze przy strukturach 36, 41 oraz świątyni 3. Najwyżej położona świątynia w Yaxchilan wybudowana została przez Yaxun Bahlama IV (choć być może została dokończona przez jego syna Itzamnaaj Bahlama IV). Pod świątynią 33 znajduje się grobowiec niezidentyfikowanego władcy, choć najprawdopodobniej jest to Yaxun Bahlam IV. Seria umieszczonych przed świątynią scen na tzw. schodach hieroglificznych 2 przedstawia go w trakcie różnych rozgrywek w rytualną grę w pitz (pok-ta-pok), w tym również ze swymi przodkami.

Pod Rozdartym Niebem

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta panel glyphs glify mexico maya pitz pok-ta-pok ballgame pelota
Jeden ze znalezionych przed świątynią 33 w Yaxchilan paneli prezentujących boskiego władcę Yaxun Bahlam IV w trakcie rytualnej gry w piłkę – pitz (pok-ta-pok) na tle schodów piramidy symbolizującej świętą Górę Stworzenia. Blok glificzny odczytywany k’uhul Pa’ Chan ajaw widoczny jest jako ostatni po prawej stronie na dole
(fot: P.A. Trześniowski 2022)

Toponim Yaxchilan był jednym z ośmiu, jakie zidentyfikował pierwotnie w 1958 r. Heinrich Berlin. Królestwo używało w rzeczywistości dwóch różnych emblematów, którym Berlin nadał kody Y1 i Y2. Blok glifów Y1 występuje częściej, również jako jedyny pojawia się w inskrypcjach z innych miast świata Majów. Jego centralna część prezentuje rozszczepiony logogram CHAN symbolizujący niebo. Epigrafika Majów to dynamicznie ewoluująca dziedzina – kombinację Y1 dość długo odczytywaną jako Sihyaj Chan (Zrodzony z Nieba) w 2004 r., na podstawie interpretacji Nikolaia Grube, Simon Martin rozszyfrował jako Pa’ Chan – Rozszczepione / Rozdarte Niebo.

yaxchilan meksyk chiapas usumacinta panel glyphs glify mexico maya pitz pok-ta-pok ballgame pelota
Kolejny ze znalezionych przed świątynią 33 w Yaxchilan paneli prezentujących boskiego władcę Yaxun Bahlam IV w trakcie rytualnej gry w piłkę – pitz (pok-ta-pok) na tle schodów symbolizującej świętą Górę Stworzenia piramidy. Blok glifów odczytywany k’uhul Pa’ Chan ajaw widoczny jest jako ostatni po prawej stronie na dole, tuż przed nim nieczytelny toponim Yachilan Y2 (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Inskrypcje – oręż propagandy dynastycznej

Blok glificzny Y2 pozostaje do dziś nieodszyfrowany. Choć w inskrypcjach z Yaxchilan pojawia się on dość późno, bo dopiero za panowania Itzamnaaj Bahlama III (681-742 n.e.). Inskrypcje te zawierają jednak często dość długie odniesienia wstecz, aż do założyciela królewskiej dynastii Yaxchilan – Yoopat Bahlama I, który mógł wstąpić na tron w 359 r. n.e. Prawdopodobnie był to element politycznej propagandy Yaxun Bahlama IV, który nie był synem najbardziej wpływowej z żon Itzamnaaj Bahlama III i jako taki musiał wkładać wiele wysiłku w legitymizację swej władzy, z wymazaniem z historii swego poprzednika Yopaat Bahlama II włącznie.

yaxchilan chiapas meksyk mezoameryka ruiny majów maya ruins
Jedna ze struktur na głównym placu Yaxchilan, Chiapas, Meksyk
(fot: P.A. Trześniowski 2022)

Ponieważ matka Yaxun Bahlama IV, pani Ix Uh Chan pochodziła z cesarskiej dynastii Kaanul, istnieją przypuszczenia, że tron Węża mógł wspierać dążenia Yaxun Bahlama IV w objęciu władzy w Yaxchilan, jednak gdy wkładał on koronę w 752 r. n.e., na tronie Chiiknahb’ w Uxte’tuun siedziały ponownie Nietoperze (Suutz’)…

Ciekawe, że ponad dwa wieki wcześniej, w 537 r. n.e., K’inich Tatbu Skull II, władca Yaxchilan pojmał Nawkal Tipina, wojownika Węży z Dzibanche, hetmana Tuun K’ab Hixa, który najwyraźniej ogniem i mieczem próbował wtedy poszerzyć strefę wpływów dynastii Kaanul o Yaxchilan. Obrotny K’inich Tatbu Skull II pojmał również jeńców z Palenque i Bonampak.

jaszczurka kolcogwan sceloporus serrifer lizard Yaxchilan
Kolcogwan (Sceloporus serrifer) wśród zakamarków wczesnoklasycznej struktury 6 – najstarszej zachowanej budowli w Yaxchilan (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Kolekcja barwnych szkiców Yaxchilan autorstwa Steve’a Radziwiłowicza:

http://www.mayavision.com/yaxchilan.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-a.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-b.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-c.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-d.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-e.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-f.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-g.html

http://www.mayavision.com/yaxchilan-h.html

Wyprawa do Yaxchilan jest sama w sobie przygodą. Wartkie wody tej rzeki są potężnym żywiołem, co widać po jej rzeźbionych zmiennym poziomem wody brzegach. Nad wodą wylegują się krokodyle. Chyba najbardziej imponujące rozmiarowo spośród tych możliwych do spotkania w Meksyku czy Gwatemali na dziko…

krokodyl usumacinta moreleta moreleti chiapas crocodylus mexico meksyk
Potężny krokodyl Moreleta w zakolu rzeki Usumacinta, Chiapas, Meksyk, choć tamten brzeg to już właściwie Gwatemala… (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Bibliografia:

Graham, Ian; Eric von Euw (1977) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 1: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge

Graham, Ian (1979) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 2: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge

Graham, Ian (1982) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 3: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge

Helmke, Christophe G. B. (2017) A Carved Speleothem Monument at Yaxchilan, Mexico, „The PARI Journal”, Pre-Columbian Art Research Institute, s. 16-43

Maler, Teobert (1901) Researches in the central portion of the Usumatsintla Valley: report of explorations for the Museum, 1898-1900. Cambridge: Peabody Museum

Maler, Teobert (1903) Researches in the central portion of the Usumatsintla Valley : report of explorations for the Museum, 1901-1903. Cambridge: Peabody Museum

Maler, Teobert (1908) Explorations of the upper Usumatsintla and adjacent region: Altar de Sacrificos, Seibal, Itsimté-Sácluk, Cankuen: report of explorations for the Museum. Cambridge: Peabody Museum

Martin, Simon (2004) A Broken Sky: The Ancient Name of Yaxchilan as Pa’ Chan, „The PARI Journal” vol. 5(1), Pre-Columbian Art Research Institute, s. 1-7

Martin, Simon; Nikolai Grube (2008) Chronicle of the Maya Kings and Queens: Deciphering the Dynasties of the Ancient Maya. Thames & Hudson

Sánchez Gamboa, Ángel A.; Guido Krempel (2007) Monuments of Yaxchilan: Lintel 14, Mesoweb

Tate, Carolyn E. (1992) Yaxchilan: The Design of a Ceremonial City. University of Texas Press, Austin

Trześniowski, Przemek A. (2018) Podwodne jaskinie południowej Mezoameryki jako przejścia do Zaświatów. Problematyka metodologii i interpretacji w jaskiniowej archeologii podwodnej. (thesis) Uniwersytet Warszawski.

Zender, Marc (2007) Inscriptions of Yaxchilan Lintel 14. Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions