Yaxchilan, Usumacinta, Mezoameryka, Chiapas, archeologia, Niziny Majów, Meksyk
Yaxchilan to jedno z najbardziej malowniczych stanowisk archeologicznych Majów. Położone w prawie zamkniętym w formie podkowy zakolu rzeki Usumacinta, której rwące wody otaczają miasto niemal ze wszystkich stron, zdaje się wyrastać na wyspie. Podobnie jak w Palenque, nie ma tu wielkich piramid – co jest charakterystycznym sposobem zabudowy w stylu architektonicznym Usumacinta.
Jest za to kilka akropoli skonstruowanych przy wykorzystaniu naturalnych nierówności terenu. Niektóre spośród świątyń położone są dzięki temu dość wysoko w stosunku do głównego placu Yaxchilan, nadając miastu wielopoziomowy charakter. Najwyżej z nich położona to świątynia 33, pod którą znajduje się grobowiec niezidentyfikowanego władcy.
Yaxchilan, które oglądamy to późnoklasyczne miasto. Większość budowli pochodzi z końca panowania Itzamnaaj Bahlama III (681-742 n.e.), wojowniczego władcy nazywanego Wielkim oraz jednego z jego synów Yaxun Bahlama IV (752-768 n.e.), którego matka mogła być siostrą lub córką Yuknoom Took’ K’awiila, boskiego władcy Węża z Calakmul. W odróżnieniu od innych wężowych księżniczek z dynastii Kaanul, jako trzecia żona musiała jednak pełnić poślednią rolę na dworze. Za życia męża nie była ani razu wymieniona w inskrypcjach, zaś pani Ix K’abal Xook pozostawała kluczową postacią Yaxchilan długo po śmierci Itzamnaaj Bahlama III.
Na stanowisku, na pierwszy rzut oka, rzucają się liczne, zdobiące wysokie dachy świątyń, architektoniczne grzebienie. Cecha charakterystyczna stylu architektonicznego Usumacinta, podobnie jak w Palenque, Bonampak, Lacanja, Plan de Ayutla czy Piedras Negras…
Zagmatwana historia odkrycia Yaxchilan
Jako pierwszy z odkrywców do Yaxchilan dotarł w 1833 r. Juan Galindo (vel John Gallagher), znany z odkryć w Palenque i Copan. Galindo wspomniał o Yaxchilan w raporcie dla Królewskiego Towarzystwa Geograficznego (Royal Geographical Society) w Londynie. W 1881. r ruiny wizytował Edwin Rockstoh z Colegio Nacional de Guatemala. W 1882 r. do Yaxchilan dotarł Alfred P. Maudslay, który nazwał to stanowisko Menche i wysłał stąd kilka pięknych nadproży do South Kensington Museum.
Słynne panele z Yaxchilan można podziwiać obecnie w British Museum w Londynie. W dwa dni po Maudslayu do Yaxchilan dotarł Claude-Joseph le Desire Charnay, kóry nazwał ruiny Ville Lorillard, od nazwiska swego sponsora, jednak i ta nazwa się nie przyjęła. Współczesną nazwę nadał ruinom austriacki eksplorator Teobert Maler, który dokumentował stanowisko w latach 1897-1900.
Teobert Maler po raz pierwszy pojawił się w Yaxchilan 14 i 15 VII 1895 r., nie miał jednak wtedy środków na dokumentowanie ruin. Powrócił tu 30 VI 1897 r. Z odległego o jakieś 13 km Anaite płynął wtedy łodzią pod wartki prąd przez półtora dnia. Obozował w strukturze 19, zwanej dziś Labiryntem (jest to tzw. architektoniczna jaskinia, podobnie jak Satunsat w Oxkintok czy Inframundo w Tonina), a prócz obszernej dokumentacji ówczesnego stanu ruin, wykonanej dla Peabody Museum Uniwersytetu Harvarda, dokonał ważnej obserwacji z perspektywy paradygmatu centralnej roli jaskiń w kosmologii Majów, jaki ukształtował się w archeologii Majów dopiero ponad sto lat później…
Stela z majańskich zaświatów
Natknąłem się na podobne stalaktyty przed innymi budynkami, co nasuwa przypuszczenie, że w pobliżu Yaxchilan musi być niemała jaskinia, skąd starożytni pozyskiwali swoje monumenty – Teobert Maler (1903:158)
Jedną z najsłynniejszych budowli w Yaxchilan jest świątynia 33, ponieważ ma przed sobą wyjątkową w swoim rodzaju stelę 31, wykonaną ze speleotemu. Wykorzystywanie elementów wyniesionych z jaskiń – majańskich portali w zaświaty, wiąże w oczywisty sposób architekturę dworską i świątynną z innymi planami egzystencji. Jest to dość często spotykane w architekturze Majów. Na terenie stanowiska archeologicznego speleotemy znaleźć można jeszcze przy strukturach 36, 41 oraz świątyni 3.
Najwyżej położona świątynia w Yaxchilan wybudowana została przez Yaxun Bahlama IV (choć być może została dokończona przez jego syna Itzamnaaj Bahlama IV). Pod świątynią 33 znajduje się grobowiec niezidentyfikowanego władcy, choć najprawdopodobniej jest to Yaxun Bahlam IV. Seria umieszczonych przed świątynią scen na tzw. schodach hieroglificznych 2 przedstawia go w trakcie różnych rozgrywek w rytualną grę w pitz (pok-ta-pok), w tym również ze swymi przodkami.
Pod Rozdartym Niebem
Toponim Pa’Chan (Yaxchilan) był jednym z ośmiu, jakie zidentyfikował pierwotnie w 1958 r. Heinrich Berlin. Królestwo używało w rzeczywistości dwóch różnych emblematów, którym Berlin nadał kody Y1 i Y2. Stanowisko kojarzone jest jednak poprzez blok glifów Y1, ponieważ występuje on częściej i również jako jedyny pojawia się w inskrypcjach z innych miast świata Majów. Jego centralny element prezentuje rozszczepiony logogram CHAN symbolizujący niebo. Epigrafika Majów to dynamicznie ewoluująca dziedzina – kombinację Y1 dość długo odczytywaną jako Sihyaj Chan (Zrodzony z Nieba) w 2004 r., na podstawie interpretacji Nikolaia Grube, Simon Martin rozszyfrował jako Pa’Chan – Rozszczepione / Rozdarte Niebo.
Inskrypcje – oręż propagandy dynastycznej
Blok glificzny Y2 pozostaje do dziś nieodszyfrowany. Choć w inskrypcjach pojawia się on dość późno, bo dopiero za panowania Itzamnaaj Bahlama III (681-742 n.e.). Inskrypcje te zawierają jednak często dość długie odniesienia wstecz, aż do założyciela królewskiej dynastii Pa’Chan (Yaxchilan) – Yoopat Bahlama I, który mógł wstąpić na tron w 359 r. n.e. Prawdopodobnie był to element politycznej propagandy Yaxun Bahlama IV, który nie był synem najbardziej wpływowej z żon Itzamnaaj Bahlama III – Ix K’abal Xoc kaloomte’ i jako taki musiał wkładać wiele wysiłku w legitymizację swej władzy, z wymazaniem z historii swego poprzednika Yopaat Bahlama II włącznie.
Ponieważ matka Yaxun Bahlama IV, pani Ix Uh Chan pochodziła z cesarskiej dynastii Kaanul, istnieją przypuszczenia, że tron Węża mógł wspierać dążenia Yaxun Bahlama IV w objęciu władzy w Pa’Chan (Yaxchilan). Jednak gdy wkładał on koronę w 752 r. n.e., na tronie Chiiknahb’ w Uxte’tuun siedziały ponownie Nietoperze (Suutz’)…
––– Uwaga, spekulacja na użytek własny:
Ciekawe, że ponad dwa wieki wcześniej, w 537 r. n.e. K’inich Tatb’u Jol II, władca Pa’Chan (Yaxchilan), pojmał i złożył w ofierze Nawkal Tipina – hetmana Tuun K’ab Hixa (Martin & Grube 2008:121), władcy Węża z Dzibanche (Quintana Roo, Meksyk), który najwyraźniej ogniem i mieczem próbował wtedy poszerzyć strefę wpływów dynastii Kaanul o region Usumacinty.
Obrotny K’inich Tatbu Jol II brał również jeńców z położonych znacznie bliżej niż Dzibanche, Palenque i Bonampak. Pa’Chan (Yaxchilan) prowadziło najwyraźniej własną politykę i nie po drodze mu było ani z Wężami (Kaanul) ani z Nowym Porządkiem: 9.3.13.12.19 1 Kawak 7 Yaxk’in (9 VIII 508) siły zbrojne Yaxchilan pojmały Aj B’ahlama z Yax Mutul (Tikal), o czym wspomina tutejsze nadproże 37. Graf zależności był tu tak zagmatwany, że najwyraźniej nie sprawdza się przypisywane Majom w serialu Stargate SG-1 powiedzenie „Wróg mego wroga jest moim przyjacielem”.
––– finis.
Kolekcja barwnych szkiców Yaxchilan autorstwa Steve’a Radziwiłowicza:
http://www.mayavision.com/yaxchilan.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-a.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-b.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-c.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-d.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-e.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-f.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-g.html
http://www.mayavision.com/yaxchilan-h.html
W jaki sposób dostać się do Yaxchilan?
Wyprawa do Yaxchilan jest sama w sobie przygodą. Do stanowiska archeologicznego płynie się jakieś dwie godziny motorową łodzią, ponieważ prąd granicznej Rio Usumacinta jest wyjątkowo mocny. Wartkie wody tej rzeki są potężnym żywiołem, co widać po jej rzeźbionych zmiennym poziomem wody brzegach. Nad wodą wylegują się wielkie krokodyle. Chyba najbardziej imponujące rozmiarowo spośród tych możliwych do spotkania w Meksyku czy Gwatemali na dziko.
Najpierw jednak drogą federalną 307 trzeba dostać się do miasteczka Frontera Corozal w strefie pogranicznej pomiędzy Chiapas a Gwatemalą i tam wynająć łódź. Ważne, by z góry ustalić czas, jaki chce się spędzić w ruinach, gdyż właściciele łodzi są przyzwyczajeni do biur podróży, które zrzucają turystów na 40 minut, bo „przecież zaraz trzeba jechać dalej”.
Stanowisko archeologiczne da się przebiec w ciągu dwóch godzin, ale praktycznie bez zatrzymywania i często będzie to bieg pod górę, po długich schodach, a warto… Na spokojne zwiedzanie stanowiska trzeba przeznaczyć minimum cztery godziny, a nawet przeznaczyć cały dostępny dzień, bo docierając do tak odległego i wspaniałego miejsca warto się nim nasycić.
Bibliografia:
Graham, Ian; Eric von Euw (1977) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 1: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge
Graham, Ian (1979) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 2: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge
Graham, Ian (1982) Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions, Volume 3, Part 3: Yaxchilan. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge
Helmke, Christophe G. B. (2017) A Carved Speleothem Monument at Yaxchilan, Mexico, „The PARI Journal”, Pre-Columbian Art Research Institute, s. 16-43
Maler, Teobert (1901) Researches in the central portion of the Usumatsintla Valley: report of explorations for the Museum, 1898-1900. Cambridge: Peabody Museum
Maler, Teobert (1903) Researches in the central portion of the Usumatsintla Valley : report of explorations for the Museum, 1901-1903. Cambridge: Peabody Museum
Maler, Teobert (1908) Explorations of the upper Usumatsintla and adjacent region: Altar de Sacrificos, Seibal, Itsimté-Sácluk, Cankuen: report of explorations for the Museum. Cambridge: Peabody Museum
Martin, Simon (2004) A Broken Sky: The Ancient Name of Yaxchilan as Pa’ Chan, „The PARI Journal” vol. 5(1), Pre-Columbian Art Research Institute, s. 1-7
Martin, Simon; Nikolai Grube (2008) Chronicle of the Maya Kings and Queens: Deciphering the Dynasties of the Ancient Maya. Thames & Hudson
Sánchez Gamboa, Ángel A.; Guido Krempel (2007) Monuments of Yaxchilan: Lintel 14, Mesoweb
Tate, Carolyn E. (1992) Yaxchilan: The Design of a Ceremonial City. University of Texas Press, Austin
Trześniowski, Przemek A. (2023) Paradygmat jaskiniowy: Rys historyczny i rola jaskiń w kosmologii i świętym krajobrazie Majów. „Mezoameryka” I. DOI: 10.13140/RG.2.2.35580.76165
Trześniowski, Przemek A. (2018) Podwodne jaskinie południowej Mezoameryki jako przejścia do Zaświatów. Problematyka metodologii i interpretacji w jaskiniowej archeologii podwodnej. (thesis) Uniwersytet Warszawski.
Zender, Marc (2007) Inscriptions of Yaxchilan Lintel 14. Corpus of Maya Hieroglyphic Inscriptions
22 komentarze