Churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns, estipites, estypity, pilastry
Estypity (w górze) i ażurowe kolumny salomonowe (w dole, w centrum) na ultrabarokowej elewacji frontowej Templo de Nuestra Senora del Carmen w San Luis Potosi. Komplet architektonicznych wyróżników pierwszej i drugiej fazy stylu Churrigueresque (fot: P.A. Trześniowski 2024)
Architektura, sztuka, styl architektoniczny, style architektoniczne, Churrigueresque, Churrigueresco, ultrabarok, churrigueryzm

Churrigueresque –churrigueryzm

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns
Kolumny salomonowe na ultrabarokowej fasadzie Catedral Metropolitana de San Luis Potosí – Catedral de Nuestra Señora de la Expectación w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Churrigueryzm (Churrigueresque / Churriguersco) – ultrabarok to styl architektoniczny występujący na terenie Hiszpanii i Mezoameryki w okresie po konkwiście. Charakteryzował się przepakowaną do granic możliwości sztukaterią o motywach roślinnych. Churrigueryzm (Churrigueresque) to szczytowa forma baroku, zwana ultrabarokiem, wzbogaconego o rośline motywy mauretańskie przeniesione z hiszpańskiego stylu architektonicznego plateresco (Plateresque).

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns
Kolumny salomonowe (po lewej) i pilastry (z prawej). Ultrabarokowy portal Catedral Metropolitana de San Luis Potosí – Catedral de Nuestra Señora de la Expectación w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Jako rozwinięcie baroku churrigueryzm nie wprowadzał nowych form organizacji przestrzennej. Koncentrował się na zdobieniach barokowych budowli, głównie na fasadach, portalach i ołtarzach. Na terenie Mezoameryki w ikonografii ultrabaroku znalazły zastosowanie również motywy kultur prekolumbijskich z podbitych terytoriów.

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns
Kolumny salomonowe (po lewej) i pilastry (z prawej). Ultrabarokowy portal Catedral Metropolitana de San Luis Potosí – Catedral de Nuestra Señora de la Expectación w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Architektoniczne źródła Churrigueresque

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico
Przepakowany zdobieniami florystycznymi portal jednej z kamienic w Centro Historico Ciudad de Mexico (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Churrigueryzm (Churrigueresque) – ultrabarok powstał pod koniec XVII stulecia i cieszył się rozkwitem w pierwszej połowie XVIII w. Za twórcę tego stylu architektonicznego uważany jest pochodzący z Madrytu José Benito de Churriguera (1665-1725), który tworzył głównie w hiszpańskiej Salamance. Inicjatorem churrigueresque może być jednak Alonso Cano Almansa (1601-1667), który zaprojektował fasadę katedry Basílica Catedral Metropolitana de la Encarnación w Granadzie. Świątynię tę zbudowano na dawnym muzułmańskim meczecie w 1667 roku, po przejęciu Andaluzji przez Hiszpanów. Jeszcze wcześniejszym źródłem inspiracji churrigueryzmu może być przebogato zdobiona fasada późnogotyckiego klasztoru Certosa di Pavia w Lombardii, zbudowana na zlecenie Viscontich w latach 1473-1501.

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, santiago de queretaro
Ultrabarokowa fasada katedry St. Philip Neri w kolonialnym Centro Historico Santiago de Queretaro. Przykład bardzo późnego churrigueryzmu, odpływającego coraz mocniej w stronę klasycyzmu (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Po 1760 r. ultrabarok zaczął tracić swą popularność na rzecz znacznie oszczędniejszego w formie, mocno wyważonego klasycyzmu.

Sztandarowe egzempla stylu Churrigueresque

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico
Ultrabarokowa fasada Catedral Metropolitana Ciudad de Mexico w mieście Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Za najważniejsze z ultrabarokowych osiągnięć uważa się: 1) fasadę Catedral Metropolitana de la Asunción de la Bienaventurada Virgen María a los cielos w mieście Meksyk, wybudowaną w latach 1749-1769 przez Lorenzo Rodrigueza (1701-1774), pochodzącego z hiszpańskiej Granady; 2) wystrój klasztoru Cartuja de Granada w Hiszpanii, jaki wykonali w latach 1727-1764 Luis de Arévalo i F. Manuel Vasquez ze wspaniałym tabernakulum według projektu Francisco Hurtado Izquierdo y Fernández (1669-1725); 3) ołtarz El Transparente ze wspaniałym efektem chiaroscuro, wykonany w latach 1729-1732 przez Narciso Tomé (1690-1742) w ambicie Catedral Primada Santa María de Toledo, uważanej za szczytowe osiągnięcie hiszpańskiej architektury gotyckiej.

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san francisco de campeche
Geometryczne motywy w stylu architektonicznym Churrigueresque na elewacji dawnej jezuickiej świątyni San Jose w San Francisco de Campeche, Jukatan (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Na Jukatanie przykładem geometrycznych wpływów mauretańskich w stylu Churrihueresque jest fasada jezuickiej świątyni Iglesia de San Juan de Dios w San Francisco de Campeche.

Jak rozpoznać churrigueryzm (Churrigueresque)?

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns, estypity, estipites, pilastry
Estypity (w górze) i kolumny salomonowe (w dole) na portalu bocznej elewacji Templo de Nuestra Senora del Carmen w San Luis Potosi. Komplet wyróżników architektonicznych obu faz stylu Churrigueresque (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Wyróżniki architektoniczne churrigueryzmu (Churrigueresque) to, prócz bogatej ornementyki roślinnej, jak festony, nakładanej na bryły barokowych budowli, przede wszystkim kolumny salomonowe, lansowane w latach 1690-1720, w pierwszej fazie stylu. W drugiej fazie churrigueryzmu, w latach 1720-1760 pojawiły się estypity, które stały się centralnymi elementami ornamentyki fasad.

Kolumny salomonowe

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns
Kolumny salomonowe na ultrabarokowej fasadzie Catedral Metropolitana de San Luis Potosí – Catedral de Nuestra Señora de la Expectación w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Kolumny salomonowe w Churrigueresque (ultrabaroku) mają postać poskręcanych śrubowych trzpieni. Najczęściej mają kapitele w pochodzącym ze starożytnego Rzymu porządku kompozytowym. Jest to złożenie wolut z porządku jońskiego i koszyka akantów z porządku korynckiego. W bardzo różnorodnym ultrabaroku zdarzają się jednak kolumny salomonowe o kapitelach w porządku korynckim, a nawet jońskim czy doryckim. Kolumny salomonowe mogą być ażurowe. Mają wtedy bardzo głębokie rzeźbienia.

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, kolumny salomonowe, solomon columns
Ażurowe kolumny salomonowe (z bardzo głębokim rzeźbieniem). W dolnej części kolumn motyw odciśniętej trzcinowej maty, kojarzonej w czasach prekolumbijskich z władzą królewską. Frontowa elewacja Templo de Nuestra Senora del Carmen w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Kolumny salomonowe pojawiły się po raz pierwszy w architekturze późnego Cesarstwa Rzymskiego. Konstantyn Wielki ufundował w IV w. n.e. zestaw takich kolumn w Bazylice Św. Piotra w Rzymie. Domniemanie o ich pochodzeniu ze świątyni w Jerozolimie zdecydowało o ich nazwie. Gianlorenzo (Giovanni Lorenzo Bernini – 1598-1680) zastosował kolumny salomonowe w ukończonym w 1633 r. w ciborium Baldacchino di San Pietro w Bazylice Św. Piotra w Watykanie, zwanym również Ołtarzem Berniniego.

Estypity (estipites)

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san luis potosi, estypity, estipites, pilastry
Estypity na ultrabarokowej przedniej elewacji Templo de Nuestra Senora del Carmen w San Luis Potosi (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Estypity (estipites) w Churrigueresque (ultrabaroku) to forma fantazyjnie zdobionych pilastrów, o kształcie ogólnym odwróconego ostrosłupa, bądź jeszcze bardziej złożonym z dwóch ostrosłupów złączonych podstawamu tak, by najszersza część pilastru znajdowała się w jego środku. Pilastry w formie estypitów mają zwykle mocno rozbudowane kapitele korynckie. Wywodzą się z baroku i manieryzmu, znalazły jednak szerokie zastosowanie w ultrabaroku – churrigueryzmie (churrigueresque).

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, meksyk, cdmx, estypity, estipites, pilastry
Estypity na ultrabarokowej fasadzie Tabernaculum w mieście Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Przyjmuje się, że jako pierwszy estypity (estipities, estipies) zastosował Michał Anioł (Michelangelo) w 1526 r. przy budowie Biblioteki Laurenzianskiej we Florencji (Biblioteca Medicea Laurenziana), zbudowanej w celu pomieszczenia księgozbiorów rodu Medyceuszy. Estypity rozpropagował Jose Benito de Churriguera, używając ich w 1690 r. w katedrze Santa Iglesia Catedral de Nuestra Señora de la Asunción y de San Frutos w Segowii i w 1693 r. w dominikańskim klasztorze Convento de San Esteban w Salamance, wzniesionym jeszcze w stylu plateresco (Plateresque). Plateresco to połączenie późnego gotyku izabelińskiego, toskańskiego i lombardzkiego renesansu z wpływami mauretańskimi.

churrigueresque, churrigueryzm, ultrabarok, meksyk, mexico, san francisco de campeche
Przypominająca wieżę minaretu latarnia morska dawnej jezuickiej świątyni San Jose w San Francisco de Campeche jako świadectwo mauretańskich wpływów w stylu architektonicznycm Churrigueresque (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Wsparcie dla portalu Mezoameryka

Jeżeli uznasz treści publikowane na portalu MEZOAMERYKA: archeologia.edu.pl za użyteczne, wesprzyj nas, przyłączając się do akcji przedłużenia działalności portalu. Wierząc mocno w powszechny i darmowy dostęp do wiedzy, od trzech lat utrzymuję portal własnym sumptem, bez reklam. Opublikowałem tutaj w tym czasie ponad 200 artykułów z materiałami i informacjami pozyskanymi w terenie. Jednak, z roku na rok koszty utrzymania portalu rosną i obecnie jest to już prawie 1200 zł. Dlatego zorganizowałem zbiórkę pod adresem: zrzutka.pl/ndatd3. Zachęcam do nawet najdrobniejszych wpłat. Wspierajmy polską naukę 🖖🤠

Chichen Itza
Kwesta na utrzymanie techniczne portalu archeologia.edu.pl

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *