Archeoastronomia

Kromlech Stonehenge
„Każda epoka ma takie Stonehenge, na jakie zasługuje albo, jakiego pragnie” - Jacquetta Hawkes. Stonehenge, Salisbury, Anglia (fot: P.A. Trześniowski 2023)
Archeoastronomia, astroarcheologia, etnoastronomia, historia astronomii, archeologia, kosmologia, architektura
Stonehenge magalithic structure cromlech England Wiltshire Salisbury archeoastronomia
Megalityczny kromlech Stonehenge w hrabstwie Wiltshire w zachodniej Anglii – stanowisko będące przedmiotem zaciekłych batalii między astronomami a archeologami (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Archeoastronomia to interdyscyplinarna dziedzina nauki, zajmująca się astronomią starożytnych cywilizacji. Łączy archeologię, astronomię, historię i etnografię. Dyscyplina ta bada wpływ, jaki mogła mieć wiedza na temat zjawisk astronomicznych, na rozwój poszczególnych kultur i cywilizacji, budując modele funkcjonowania wiedzy o niebie na różnych szerokościach geograficznych. Archeoastronomia dzieli się na astroarcheologię, etnoarcheologię oraz historię astronomii.

Astroarcheologia

Uaxactun Peten Gwatemala Guatemala grupa E group grupy E
Astroarcheologia: grupa E w Uaxactun, Peten, Gwatemala. Pierwsze z odkrytych obserwatoriów solarnych cywilizacji Majów (fot: P.A. Trześniowski 2016)

Astroarcheologia opiera się głównie na gromadzeniu, analizie i interpretacji danych dotyczących ukierunkowań budynków i zespołów architektonicznych na ciała niebieskie w określonych datach i porach doby. Architektura wśród różnych kultur i cywilizacji bywała orientowana na miesca wschodów i zachodów Słońca w dniach solstycjów, ekwinokcjów, ćwiartek roku oraz przejść zenitalnych, skrajnych stanowisk Księżyca, czy wschodów heliakalnych szczególnie jasnych gwiazd.

Etnoastronomia

Etnoastronomia opiera się na wiedzy zdobywanej poprzez badania etnograficzne i etnohistoryczne wśród nadal egzystujących kultur. Natomiast historia astronomii opiera się na źródłach pisanych, które relacjonują rozwój wiedzy i myśli astronomicznej w przeszłości.

Fascynacja nocnym niebem jest uniwersalnym doświadczeniem gatunku ludzkiego.” – Stanisław Iwaniszewski, 2012

Chichen Itza Piramida Kukulkana
Piramida Kukulkana w Chichen Itza – cel pielgrzymek i ceremonii Fiesta del Sol w dniach 21 III każdego roku mimo, iż Majowie nie znali pojęcia równonocy, zaś efekt zstępującego węża na balustradzie wschodów jest najbardziej spektakularny w… kwietniu (fot: P.A. Trześniowski 2016)

Historia astronomii

Już najstarsze cywilizacje przywiązywały wagę do obserwacji nieba. Powtarzalne cykle Słońca, Księżyca i planet są najbardziej stałymi, przewidywalnymi, a w konsekwencji najbardziej niezawodnymi zjawiskami naturalnymi, na których można opierać kalendarze. Obserwacje ciał niebieskich służyły uporządkowaniu i formalizacji czasu w celach związanych z uprawą roślin, przewidywaniem zmian pór roku, monsunów oraz, w kontekście napięcia związanego z oczekiwaniem na to, co przyniesie przyszłość, ustaleniu rytualnych obchodów ważnych wydarzeń sezonowych, takich jak pierwszy deszcz czy żniwa.

Rachuby czasu

Palenque 96 glyphs panel glifów
Panel 96 Glifów z Palenque z licznymi zapisami kalendarycznymi w Długiej Rachubie i innych kalendarzach Majów (fot: P.A. Trześniowski 20220

Budowano więc kalendarze syderalne/gwiezdne (Egipt i kalendarz bazujący na heliakalnym wschodzie Sothis – Syriusza), lunarne/księżycowe (np. kalendarz buddyjski czy muzułmański) i solarne/słoneczne (np. kalendarze juliański i gerogriański – to tak naprawdę nieudane kalendarze słoneczno-księżycowe). Najstarszym znanym przykładem kalendarza księżycowego może być kość z Abri Blanchard (Dordogne, Francja), która może mieć około 30 tys. lat. Kalendarze służyły nie tylko do pomiaru czasu, ale również do budowania warstwy rytualnej w poszczególnych społecznościach, dzięki spajającym je ceremoniom cyklicznym.

Archeoastronomia i początki w Stonehenge…

Stonehenge magalithic structure cromlech England Wiltshire Salisbury
Megalityczny kromlech Stonehenge w hrabstwie Wiltshire w zachodniej Anglii (fot: P.A. Trześniowski 2024)

Archeoastronomia wyewoluowała dzięki sporom jakie wiązały się z sensacyjnymi interpretacjami funkcji słynnego kromlechu Stonehenge (Salisbury, Anglia) w latach 60. XX wieku. Dziś archeoastronomia (astroarcheologia) bywa włączana do archeometrii, ponieważ ukierunkowania astronomiczne mogą służyć do datowania budowli albo do astronomii kulturowej, wraz z etnoastronomią i historią astronomii oraz obok socjoastronomii, zajmującej się wiedzą na temat zjawisk astronomicznych wśród współczesnych społeczeństw. Inni uważają archeoastronomię za samodzielną dziedzinę wiedzy.

avebury cromlech menhir kamienny krag brytania anglia wiltshire zachod slonca sunset
Socjoastronomia – zakochana para spacerując na terenie kromlechu Avebury w hrabstwie Wiltshire, Brytania (fot: P.A. Trześniowski 2023)

Archeoastronomia w Mezoameryce

Dzibilchaltun Jukatan Meksyk Temple of Seven Dolls
Świątynia Siedmiu Lalek i stela 3 na platformie 12 w Dzibilchaltun (fot: P.A. Trześniowski 2021)

Cywilizacje Mezoameryki stosowały orientacje astronomiczne przy wznoszeniu specyficznych grup budowli od najdawniejszych czasów. Najważniejszym przykładem są grupy E, które służyły do strojenia najstarszego, 260-dniowego kalendarza Mezoameryki. Grupy E mogły być orientowane na wschody i zachody Słońca w określonych dniach, niektóre z nich celowały w dni ćwiartek roku (w Mezoameryce nie znano pojęcia ekwinokcjum), a krawędzie ich wschodnich platform w solstycja.

Tulum Zama Maya ruins ruiny Majów archeowyprawy Meksyk
Ruiny Zama (Tulum) i Dom Kolumn (struktura 21) jedna z archeoastronomicznie zorientowanych budowi (fot: P.A. Trześniowski 2021)

Inne budowle mogły być skierowane na wschody heliakalne jasnych gwiazd albo asteryzmów. Jeszcze inne, prócz orientacji słonecznych i gwiezdnych, kodowały również skrajne stanowiska Księżyca, bądź pozycje Wenus, która w Mezoameryce była jednym z najważniejszych ciał niebieskich.

Monte Alban Oaxaca Meksyk Mexico
Monte Alban i zorientowana astronomicznie późnopreklasyczna struktura J (faza Monte Alban II) w centrum wielkiego placu. Anthony Aveni zuważył, że w 275 p.n.e. była ona zorientowana na heliakalny wschód Capelli, który pokrywał się z jednym z przejść zenitalnych dla Monte Alban. Oaxaca, Meksyk (fot: P.A. Trześniowski 2022)

Bibliografia:

Anthony F. Aveni (2000) Rozmowy z planetami. W jaki sposób nauka i mitologia wymyśliły kosmos, Zysk i S-ka

Anthony F. Aveni (2000) Poza kryształową kulą : magia, nauka i okultyzm od starożytności po New Age, Zysk i S-ka

Anthony F. Aveni (2001) Imperia czasu. Kalendarze, zegary i kultury, Zysk i S-ka

Anthony F. Aveni (2002) Schody do gwiazd : obserwacje nieba w trzech wielkich starożytnych kulturach, Zysk i S-ka

Anthony F. Aveni (1980) Skywatchers of Ancient Mexico, University of Texas Press

Anthony F. Aveni (1980) The End of Time: The Maya Mystery of 2012, University Press of Colorado

Iwaniszewski, Stanisław (2012) Archeoastronomia. (in:) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cygnot, A. Zalewska (reds.) Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji. Wydawnictwo Poznańskie

Trześniowski, Przemek A. (2022) Grupy E nie służyły obserwacjom równonocy, „Archeowieści

Trześniowski, Przemek A. (2022) Znaczenie odkryć w San Lorenzo i Aguada Fénix związane z kalendarzem Mezoameryki. Zaklęte w architekturze, „Archeowieści

Trześniowski, Przemek A. (2024) Początki astronomii i kalendarza Mezoameryki: nowe dowody w architekturze z terenów Majów i Olmeków, „Archeowieści

Trześniowski, Przemek A. (2022) Nowe odkrycia w San Bartolo: najstarszy bezpośredni dowód użycia kalendarza na Nizinach Majów, „Archeowieści

Trześniowski, Przemek A. (2022) Chybiony spektakl New Age w ruinach Majów – jak to się robi w Dzibilchaltún…, „Archeowieści